Nyheder
- Detaljer
Forslag til Scan-kap 99 Ordinær Generalforsamling 2023
Indkomne forslag 2.
”Afstemning om asymmetrisk spiler skal ud af klassen”.
Dato for indsendelse til bestyrelse: 14-10-2023
Indsendt af: Allan Larsen, Kærmindevej 10, 4760 Vordingborg.
Forslag: Ændring af klasseregel 4.4. Asymmetrisk spiler.
Afstemning om fjernelse af asymmetrisk spiler fra klassen:
Ja: Fjern asymmetrisk spiler fra klassen
Nej: Behold asymmetrisk spiler i klassen
Hvis forslaget bliver vedtaget, vil det have konsekvenser for § 4.4 og 4.5.
- § 4.4, der omhandler "Asymmetrisk spiler – Genakker," vil blive fjernet (hele § 4.4 vil blive fjernet).
- § 4.5, der omhandler "Sejlbegrænsning," vil få ændret teksten fra "symmetrisk/asymmetrisk" til "symmetrisk."
Fordel ved at Genakkeren pilles ud af klassen:
- Klassen holdes simpelt og billigt
- Det er meget sjældent genakkeren er i brug.
- Flere og flere melder den fra via websejler, da de enten ikke har en genakker eller ikke sejler med den.
- Mange vil gerne sejle med et DH-mål uden Genakker.
Ulempe ved at Genakkeren pilles ud af klassen:
- Genakkeren optimerer klassen og gør den mere spændende
- Genakkeren er god til de lange sejladser som Fyn rundt etc.
Information om Genakkeren:
Genakkeren blev indført i år 2001 og dengang blev man ikke DH straffet med en Genakker. Dette er anderledes i dag.
DH mål i dag:
GPH = 603,4 Med Genakker.
GPH = 606,4 Uden Genakker.
Der er altså 3 sekunders forskel pr. Sømil om Genakkeren er i vores garderobe eller ej.
Ved generalforsamlingen i år 2004 kunne man læse følgende:
Forslag 7 (vedrørende afskaffelse af genakker)
Også dette forslag førte til en livlig debat. De fleste argumenter var naturligvis de samme, som blev
bragt på banen ved genakkerens indførelse i klassen for 3 sæsoner siden. Hovedargumenterne for
afskaffelse, er at genakkeren komplicerer klassen, som netop fremhævede sig ved en simpel
sejlgarderobe, og at der opstår skel mellem, de der investerer i genakker og dem der ikke gør det.
Modargumenterne var, at genakkeren optimerer klassen og gør den mere spændende, og at skellet i
klassen uden genakker også fandtes, når nogen investerede i en mindre skæringsspiler. Det blev
ligeledes fremhævet, at genakkeren klart er klassens billigste sejl, og at det ikke længere medfører
målestraf. Det blev også nævnt, at deltagerantallet i Fyn Rundt er faldet markant efter genakkerens
indførelse. Det er dog ikke helt klart, da de sidste 3 år uden genakker havde 28, 30 og 20 deltagere,
og de seneste 3 år 23, 26 og 23. Argumentet kompliceredes yderligere af, at klassen i samme
periode er flyttet fra Bogense til Kerteminde. Nogle argumenterede for, at vi eventuelt kunne tage
punktet op igen efter at have samlet erfaringer endnu et par år. Ved håndsoprækning stemte ca. 10
for forslaget, som dermed blev erklæret faldet.
- Detaljer
Forslag til Scan-kap 99 Ordinær Generalforsamling 2023
Indkomne forslag 1.
Forslag til ændring af vedtægter § 5. Ordinær generalforsamling.
Dato for indsendelse til bestyrelse: 14-10-2023
Indsendt af: Allan Larsen, Kærmindevej 10, 4760 Vordingborg.
Forslag: Ændring af vedtægter § 5. Ordinær generalforsamling
Begrundelse:
Åbne op for muligheden for at afholde en fuldstændig online generalforsamling i tilfælde af situationer som f.eks. Corona. Men ikke mindst, muliggør en hybrid eller delvis elektronisk generalforsamling, hvor nogle deltager fysisk, mens andre deltager digitalt. Dette vil sandsynligvis øge antallet af deltagere i generalforsamlingen, da mange nu vælger at forblive hjemme på grund af lange rejsetider og betydelige rejseomkostninger.
Nuværende tekst:
- 5. Ordinær generalforsamling
Ordinær generalforsamling afholdes en gang årlig i oktober eller november måned og indkaldes skriftlig med mindst 3 ugers varsel.
Dagsorden, regnskab og evt. forslag om lovændringer skal være tilgængelige på klubbens hjemmeside 8 dage før generalforsamlingen. Forslag og lovændringer der ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal være bestyrelsen i hænde senest 14 dage før generalforsamlingen.
Forslag til ny tekst:
- 5. Ordinær generalforsamling
Ordinær generalforsamling afholdes en gang årlig i oktober eller november måned og indkaldes skriftlig med mindst 3 ugers varsel. Generalforsamlinger kan afholdes uden- eller med delvist fysisk fremmøde, hvis det i indkaldelsen er angivet, hvorledes der er adgange til at deltage via telefon, videolink, online, skype eller anden form for fjerndeltagelse.
Dagsorden, regnskab og evt. forslag om lovændringer skal være tilgængelige på klubbens hjemmeside 8 dage før generalforsamlingen. Forslag og lovændringer der ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal være bestyrelsen i hænde senest 14 dage før generalforsamlingen.
- Detaljer
Indkaldelse til Generalforsamling 2023
Der indkaldes herved til generalforsamling i Scan-kap 99 klubben søndag den 5. november kl. 11.00 i
Middelfart Sejlklub, Østre Hougvej 112, 5500 Middelfart.
Der vil være det sædvanlige lette traktement. Af hensyn til traktementet vil vi gerne have tilmeldinger med antal personer til
Dagsorden:
- Valg af dirigent.
- Formandens beretning.
- Årsregnskab 2022/23
- Fastsættelse af kontingent.
- Indkomne forslag.
- Valg af formand, Benny Bruhn modtager genvalg.
- Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer og 1 suppleant.
Valg af revisorer. - Evt.
Evt. indkommende forslag til behandling på generalforsamlingen skal jf. vedtægterne være bestyrelsen i hænde senest 14 dage før generalforsamlingen og offentliggøres på hjemmeside senest 8 dage før generalforsamlingen. Forslag kan sendes til Allan Larsen:
- Detaljer
Beretning fra Scan-kap 99 DM 2023 i Nyborg
Så blev det igen tid til årets højdepunkt for alle Scan-kap-sejlere, DM. Stævnet roterer mellem landsdelene, og efter at have besøgt Dragør sidste år gik turen denne gang til Nyborg. Fortrolige kilder mener at have hørt, at vi skal til Aarhus næste år, men det må tiden jo vise. På Nyx (DEN 103) ser vi allerede frem til 2025, hvor vi ikke skal sejle så langt, men vi kommer selvfølgelig også til Jylland!
På vandet sagde vi velkommen til DEN 95 fra Brejning, som vistnok aldrig før har sejlet DM og velkommen tilbage til Souvenir (DEN 63) fra Aarhus, som (gætter jeg på) har skiftet ejer og er tilbage i feltet. Østjylland og området omkring Fyn var generelt godt repræsenteret, men der kom desværre ingen andre både fra Øresund end os! Et par af de mest aktive både er blevet solgt (én af dem er nu i Århus), andre var stadig på sommertogt og rigtig mange havde af uforklarlige årsager bare ikke sat DM højest på prioriteringslisten. Ud over dem fra Øresund manglede vi også et par ellers faste gengangere fra andre landsdele, og dermed var feltet ikke så stort – men til næste år burde vi iflg. mine beregninger kunne mønstre mindst 20 både!
Når det så er sagt, var der bestemt ikke noget at klage over i forhold til det sportslige indhold, og igen i år har vi fået bekræftet hvor jævnbyrdig konkurrencen i klassen er. Bevares, Frk. Fast, Provence og Nordlys leverer altid et rigtig højt gennemsnitsniveau, men jeg husker kun få andre DMer, hvor marginalerne på målstregen var så små og hvor der blev skiftet så meget rundt i ranglisterne i de forskellige sejladser – DEN 145 er tilbage, nu med nyt navn og ejer, men båden sejler stadig meget hurtigt, og det samme må siges om DEN 110. DEN 28 er efter en halv menneskealder som turbåd i Rungsted flyttet til Fyn og debuterede sidste år i Dragør med en 4. plads. Også i år var der fart på – med rullefok oven i købet.
Fredagens sejladser startede i let luft, ca. 4-5 m/s. Med tydelig luv fordel og en lidt for kort kort startlinie var der trængsel oppe ved dommerbåden i 1. start, og det var svært at skabe plads til at accelerere. Sidstnævnte lod til at være et generelt fænomen gennem de fleste af starterne, hvor klumpen på midten kun var et sted man skulle befinde sig, hvis man var sikker på at have lidt fartmæssigt overskud. Vi skiftede taktik og prøvede fløjene i stedet, og det lod til at virke lidt bedre.
Vindstyrken faldt gradvist i løbet af dagen og kombineret med nogle spidse små bølger og lidt strøm på kryds og tværs var det ikke helt let (for os) at finde en formel, der passede til det hele. I hvert fald måtte jeg konstatere, at vores Bronze-opskrift fra Dragør sidste år (hvor der også var meget let luft, men fladt vand) ikke virkede lige så godt hér. Ydermere har det aldrig været tydeligere, at Scan-kappen ikke kan lide at blive generet af andre både skråt foran, hverken til luv eller læ, når vinden er så svag. Glem alt om floksejlads hér, det er bare noget med få fri luft og at gå lavt!
DEN 112 sejlede en stabil serie og sluttede dagen med 3 prikker, men som tidligere nævnt var rigtig mange andre fra feltet på skift med helt fremme, og nogle af dem, der ellers sjældent forlader top-3, måtte leve med både 7. og 8. pladser. Baneleder Kim Elmegaard havde travlt med en del vindspring og aftagende vind, og sidste sejlads blev afkortet ved topmærket efter 2. opkryds. Meget fornuftigt, for dér nærmede vi os vist grænsen for hvornår en Scan-kap holder op med at bevæge sig fremad.
Lørdag varslede DMI masser af vind og klart sigt, men ikke desto mindre vågnede vi op til tæt tåge over Storebælt og en udsættelse, som kom til at vare helt frem til kl. 13. Med 5 sejladser i hus fra fredag var der ingen panik i forhold til at opnå officiel DM-status, men heldigvis var der lige akkurat tid til 2 sejladser. På Nyx var det ikke helt uden glæde at vi genvandt fartoverskuddet i den friske vind, og vi kunne se, at det samme også var tilfældet for et par af de andre både. Interessant nok var der også et par, for hvem trimmet ikke virkede helt så godt, så igen blev der rykket lidt rundt på positionerne.
Slutresultatet blev guld til Christian Grejs og team Nordlys (DEN 112), sølv til Jens Fast og team Frk. Fast (DEN 129) og bronze til Christian Fogt og team Provence (DEN 78), som alle modtog behørig hæder og flotte præmier fra bl.a. Ronstan.
Team Nyx sluttede på en 7. plads, og dermed så det ud som om, at vores gevinst var æren ved at skrive denne beretning. Men igen i år blev der trukket lod om en præmie til bådene uden for top-5, og tænk en gang, vi blev den heldige vinder af et flot nyt storsejl, sponseret af Elvström Sails. Jeg glæder mig allerede til at prøve det til næste DM…
På alle deltageres vegne skal der lyde et stort tak til Nyborg Sejlforening og alle de frivillige, som hjalp med at få stævnet til at fungere både på vand og på land. Den gode stemning og velfungerende logistik var prisværdig.
Set herfra er det høje sportslige niveau og det faktum, at nye skrappe sejlere med rimelige midler tuner 40 år gamle både op til en meget høj standard og konkurrerer på lige fod med de bedste i klassen, nogle kvaliteter, som skal fremhæves i sejlsportsmiljøet. Scan-kap DM er flagskibet, men der findes også rigtig gode muligheder for klasse-ræs både til Fyn Rundt og Stelton Cup. Jeg håber vi ses til nogle af dem.
Hilsen Erik - Den 103